Waarom is havermout gezond?

Waarom-is-havermout-gezond-MindandBeauty.nl-1

Mmmm, havermout! Ik ontbijt er bijna elke ochtend mee. Waarom? Omdat het erg lekker is, maar het is ook nog heel goed voor je. Ik vertel je waarom!

Wat is havermout?
Ik denk dat de meesten havermout wel kennen van de ouderwetse havermoutpap. De één vindt het heerlijk, terwijl de ander er niets van wil weten. Maar wat is havermout eigenlijk? Havermout heeft als basis de graansoort haver. Om uiteindelijk havermout te krijgen, wordt de haver gewassen, gepeld en verhit. Vervolgens wordt de haver in stukjes geknipt en plats gewalst. En zo krijgen we van die mooie kleine stukjes havermout.

Havermout als superfood?
Tegenwoordig behoort havermout tot de superfoods, maar waarom? Tijd voor mij als om havermout eens aan een grondige gezondheidsinspectie te onderwerpen. Havermout is gezond, omdat…

Het 100% natuurlijk is
Er zijn geen suikers of andere stoffen toegevoegd, puur natuur dus! Tenzij je een bewerkte vorm van havermout eet. Hier zijn bijvoorbeeld wel kunstmatig gemaakte stoffen aan toegevoegd (o.a. instant havermout). Koop je dus havermout, kijk dan voor de zekerheid even op de ingrediëntenlijst.

Het veel (oplosbare) vezels bevat
Vezels zorgen voor een goede spijsvertering. Havermout zorgt er dus voor dat je lang een verzadigd gevoel hebt en geen knorrende maag! Dit komt doordat vezels veel vocht opnemen. Als je aan de lijn bent, is havermout dus een aanrader. Daarnaast zorgen al die vezels er ook nog eens voor dat je gemakkelijk een nummertje 2 kunt doen, altijd fijn (hihi).

Het je LDL cholesterolgehalte verlaagt
Als je regelmatig havermout eet, kun je op een natuurlijke manier je LDL (low density lipoproteïne) verlagen. Een hoge LDL verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, en dat willen we natuurlijk niet.

Het voor een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt
Havermout bevat langzame koolhydraten. De koolhydraten verteren langzamer waardoor je minder snel pieken of dalen in je bloedglucose hebt. Voor diabetespatiënten is havermout dus heel goed! En door de stabielere waardes wordt je concentratievermogen ook nog eens verhoogd.

Het antioxidanten bevat
Havermout bevat antioxidanten en is in staat om vrije radicalen te neutraliseren. Deze vrije radicalen zijn schadelijk en kunnen cellen en weefsels in ons lichaam aantasten. De antioxidanten in havermout gaan dat dus tegen! Zo voorkom je op termijn hart- en vaatziekten, maar ook kanker.

Recepten
Er zijn veel recepten met havermout te vinden. Lekkere havermoutpap met kaneel (smaakt als appeltaart, mmm!), overnight oats met verschillende soorten fruit (waar ik al eerder een post over schreef) of zelfs havermoutkoekjes. Je kunt onwijs variëren met havermout en dat maakt dat het makkelijk is toe te voegen aan je voedingsroutine. En het is ook helemaal niet duur! Ik koop standaard de AH Biologische Havermout. Hierin zit 450 gram havermout en het kost slechts € 1,59. Fijn prijsje dus.

Wist je dat havermout trouwens ook heel goed is voor je huid? Het is het perfecte ingrediënt voor een gezichtsmasker of -scrub! Havermout egaliseert, verzorgt, reinigt en kalmeert de huid, maar verwijdert ook dode huidcellen. Heb je dus een droge, gevoelige of onrustige huid (met acné), dan is een gezichtsmasker met havermout echt een aanrader. Ik zal binnenkort een DIY voor een havermoutgezichtsmasker maken, zodat je dit ook zelf kunt proberen!

Genoeg redenen dus om havermout toe te voegen aan je voedingsroutine, lijkt me. Ik ben in elk geval overtuigd!

Eet jij al havermout, en wat is jouw lievelingsrecept? Deel het bij de reacties!

Liefs,
Amanda

Foto door Jeffrey Deng (Unsplash).

Volg op Bloglovin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.